آموزش شمارش به کودکان پیش دبستانی با روش‌های ساده

مربیان معمولاً در مهدکودک و کلاس اول شروع به آموزش مفاهیم شمارش به بچه‌ها می‌کنند، اما شما می‌توانید مهارت‌های ریاضی را زودتر به کودک خود آموزش دهید. مهارت‌هایی که به فرزندتان می‌آموزید می‌تواند به عنوان پایه‌ای باشد که وقتی معلمان مفاهیم ریاضی را در مهدکودک معرفی می‌کنند، کودک می‌تواند از آن استفاده کند.
آموزش شمارش به کودکان می‌تواند با استفاده از راهبردهای ساده‌ای که به کودک شما کمک می‌کند تا به اعداد علاقه‌مند شود، سرگرم کننده و آسان باشد.
وقتی بچه ها حدود یک سال سن دارند، والدین می‌توانند با الگوبرداری از این تکنیک‌ها، آموزش اعداد و شمارش را به آن‌ها آغاز کنند.

آموزش شمارش به کودکان

مزایای آموزش شمارش به کودک

آموزش شمارش به کودکان پیش‌دبستانی، آمادگی آن‌ها را برای سایر مفاهیم ریاضی که در آینده آموزش داده می‌شود، مانند جمع و تفریق، افزایش می‌دهد. یکی از راه‌های شروع این است که به کودک خود بگویید چند سال دارد در حالی که تعداد انگشتان صحیح را بالا نگه داشته‌اید. سپس از او بخواهید که همین کار را انجام دهد. اگر کودک شما آمادگی الگوبرداری از این رفتار را ندارد، به سادگی به نشان دادن اعداد به او، ادامه دهید. در نهایت، او تعداد صحیح انگشتان خود را بالا نگه می‌دارد. وقتی این کار را کرد، بگویید: “درست است!”به یاد داشته باشید که این فعالیت‌های آموزشی را سرگرم کننده و بی دغدغه نگه دارید. هدف در اینجا نشان دادن و مدل سازی مفاهیم است تا زمانی که فرزند شما آن‌ها را درونی کند و بتواند از آن‌ها الگوبرداری کند. اصرار یا سرزنش مناسب نیست، زیرا باعث ایجاد اضطراب در کودک شما می‌شود و باید از آن‌ها اجتناب کرد. بچه‌ها با سرعت خودشان رشد می‌کنند و وقتی آماده شوند، یاد می‌گیرند و پاسخ می‌دهند. با نشان دادن تفاوت اشیاء، مهارت‌های ریاضی اولیه را پرورش دهید.

نمونه هایی از مدل سازی برای شمارش

راه‌های زیادی برای مدل‌سازی مفاهیم اعداد اولیه و شمارش وجود دارد. به عنوان مثال،
زمانی که غذا را با قاشق در بشقاب کودک می‌ریزید، در‌حالی‌که قاشق‌ها را در بشقاب می‌ریزید، با صدای بلند بشمارید.
هنگام رنگ آمیزی، یک مداد رنگی به کودک خود بدهید و بگویید: “این یک مداد رنگی است.” دو تا به او بدهید و بگویید: «این دو مداد رنگی است».
به اشیایی در خانه خود اشاره کنید و آن‌ها را برای فرزندتان بشمارید.
شمردن را به بخشی طبیعی از تعاملات خود با فرزندتان تبدیل کنید تا او بدون اینکه متوجه شود، در حال یادگیری باشد.
ممکن است متوجه شوید که فرزندتان بخواهد با شما حساب کند. در صورت امکان و ایمن، به کودک خود اجازه دهید تا اشیایی را که در حال شمارش است در حین شمارش شما لمس کند.
درس ها را کوتاه نگه دارید و به دنبال فرصت‌هایی باشید تا در صورت امکان بدون افراط و تفریط، در شمارش مخفیانه عمل کنید.
کودکان پیش دبستانی بازه توجه کوتاهی دارند، بنابراین در یافتن فرصت‌ها بدون از بین بردن علاقه کودک خلاق باشید.
باز هم به یاد داشته باشید که مدل سازی مهمترین بخش معرفی اعداد به فرزندتان است و اگر او فوراً این کار را انجام نداد ناامید نشوید. به سادگی به الگوسازی به طور منظم ادامه دهید، فرزند شما در نهایت شروع به یادگیری و نشان دادن درک خواهد کرد.
در حین رنگ آمیزی، همانطور که کودک شما شروع به شمارش می‌کند، می‌توانید از او بخواهید یک شی مانند مداد رنگی را در دست شما قرار دهد. صبر کنید تا او پاسخ دهد. اگر پاسخ نداد، یک مداد رنگی بردارید و بگویید: “این یک مداد رنگی است.” به نمایش دوره‌ای ادامه دهید. در نهایت، فرزند شما آنچه را که خواسته‌اید انجام می‌دهد و مداد رنگی را در دست شما می‌گذارد. بعد از اینکه این کار را به طور مداوم انجام داد، از او بخواهید دو شی را در دست شما قرار دهد. وقتی این کار را به طور مداوم انجام می‌دهد، سه مورد و غیره را بخواهید. همانطور که کودک شما این فعالیت را انجام می‌دهد، مهارت‌های شمارش را تقویت می‌کند و مهارت‌های ذهنی لازم برای یادگیری اضافه کردن را ایجاد می‌کند.

مدل سازی شمارش برای کودکان بزرگتر

برای کودکان ۳ و ۴ ساله می‌توانید شمارش را با تعدادی اسباب بازی معمولی تمرین کنید. حیوانات شکم پر، مهره‌ها، و حلقه‌های روی هم و… اسباب بازی‌های خوبی برای شروع هستند. با این نوع اسباب‌بازی‌ها می‌توانید نام رنگ‌ها را در حین شمارش آموزش دهید. هنگامی که با کودک ۳ الی ۴ ساله خود تمرین می‌کنید، مهم است که این فعالیت را سرگرم کننده نگه دارید. بازی و تعامل لذت بخش از مهم‌ترین جنبه‌های آموزش و یادگیری در این سنین است. به جای اینکه آموزش را در مرکز زمان بازی قرار دهید، یادگیری را در لحظات قابل آموزش وارد کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید