پیش دبستانی همانطور که از نامش پیداست تجربه ای است که کودک در سال های رشد خود از آن عبور می کند. این یک برنامه دوران کودکی است که توسط بزرگسالان حرفه ای و آموزش دیده اجرا می شود که در آن یادگیری با بازی ترکیب می شود.
اهمیت آموزش پیش دبستانی این است که به رشد و تکامل عاطفی، اجتماعی و فردی کودک کمک می کند. هنگامی که یک کودک بتواند با بزرگسالانی غیر از والدین وقت بگذراند، یاد می گیرد که چگونه با بزرگسالان روابطی بر پایه اعتماد ایجاد کند. پیش دبستانی اولین تجربه کودک در یک محیط ساختاریافته است، برای درک اهمیت یادگیری چیزهای جدیدی که باعث رشد شخصی می شود.
اگرچه کودکان در خانه یاد می گیرند که چگونه صحبت کنند، اما تعامل مداوم با کودکان هم سن و معلمان در پیش دبستانی، به آن ها کمک می کند تا مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنند. این شامل تبدیل تصاویر ذهنی به زبان است تا افکار و دانش به اطلاعات تبدیل شود. قرار گرفتن در معرض زبان از طریق ایفای نقش، خواندن با صدای بلند و شنیدن داستان ها، به تقویت دایره لغات کودک کمک می کند و در نتیجه مهارت های زبانی را تقویت می کند.
اهمیت آموزش پیش دبستانی این است که در دوره پیش دبستانی، کودکان نه تنها محیط خود را کشف می کنند، بلکه مهارت های هماهنگی فیزیکی را نیز توسعه می دهند. فعالیتهایی که شامل دویدن، کوهنوردی، هنر و کاردستی میشوند به توسعه هماهنگی چشم و دست و مهارتهای حرکتی ظریف و درشت کمک میکنند.
همانطور که آلبرت انیشتین به درستی گفته است که “بازی بالاترین شکل تحقیق است” به ویژه در مورد این گروه سنی، زیرا آنها یاد می گیرند که پاسخ سوالات متعدد خود را از طریق کاوش، آزمایش و گفتگو در طول بازی های هدفمندی که توسط بزرگسالان برنامه ریزی شده است، پیدا کنند. این تجربیات حس کنجکاوی طبیعی را در ذهن کودکان پرورش می دهد و آن ها را همیشه مشتاق پرس و جو می کند.
تفکر نمادین یکی دیگر از رشدهای مهم شناختی است که در سال های پیش دبستانی اتفاق می افتد. تفکر نمادین توانایی بازنمایی ذهنی یا نمادین اشیاء، اعمال و رویدادهای عینی است. برای مثال میتوانند وانمود کنند که بازی کنند یا فعالیتهای بازی را باور کنند، طراحی یا نمایش چیزها و صحبت کردن در مورد اشیا.
بسیاری از نظریه پردازان رشد کودک نیز بر اهمیت رشد اجتماعی، رفتاری و شناختی در سال های اولیه تاکید کرده اند. تحقیقات انجام شده، نشان می دهد که وقتی تجربیات اولیه مثبت، ثابت، از نظر رشد سالم و از نظر عاطفی حمایت کننده است ، تأثیرات مثبتی بر رشد و تکامل کودکان ایجاد می کند.
آیا پیش دبستانی کودکان را برای یادگیری آماده می کند؟
کودکی که لذت یادگیری، کشف و انجام موفقیتآمیز وظایف مناسب سن را در سنین پایین تجربه میکند، احتمال بیشتری دارد که بعداً در زندگی از مدرسه لذت ببرد و از نظر تحصیلی نیز بهتر عمل کند.
محققان در زمینه آموزش اولیه همچنین اهمیت آموزش پیش دبستانی را نشان داده اند و بیان می کنند که کودکانی که در سنین پایین آموزش داده می شوند معمولاً مهارت های اجتماعی بهبود یافته، نگرانی های رفتاری کمتر و نمرات بهتری بدون توجه خاص دارند. اعتماد به نفس حاصل از یادگیری به شیوه ای بازیگوش به رشد شخصیت کودک می افزاید.
آموزش با کیفیت در دوران کودکی مهارت های شناختی، رفتاری و اجتماعی را در اختیار کودکان قرار می دهد که نمی توانند در خانه یاد بگیرند. بنابراین، برای ایجاد آمادگی برای یادگیری و غوطه ور کردن کودک در یادگیری مبتنی بر پرسش، آموزش پیش دبستانی نقشی محوری و موثر دارد.
(نوشته شده توسط: خانم گونجان کوچار، معاون پیش دبستانی مدرسه بین المللی JBCN، Borivali)
پیش دبستانی فرصتی ارزشمند برای کودکان فراهم میکند تا تمام پتانسیلها، مهارتها و استعدادهای خود را درک کنند. آموزش در دوران کودکی علاوه بر مزایای فردی، تأثیر مطلوبی بر کل جامعه دارد.
در این مرحله هر ثانیه از زندگی یک کودک صرف یادگیری توام با لذت می شود. از یادگیری مهارت استفاده از چنگال و ساختن قلعه های شنی گرفته تا خواندن و معاشرت با همسالان. راهنمایی مناسب در قالب آموزش عالی دوران کودکی می تواند تفاوت فوق العاده ای در روند رشد کودکان ایجاد کند.
بدون دیدگاه