بهداشت دندان کودکان پیش دبستانی

کودکان باید هر ۶ تا ۱۲ ماه یک‌بار معاینه منظم دندان‌پزشکی داشته باشند. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، دو بار در روز مسواک بزنند و از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنند.
از خمیر دندان‌های کم فلوراید استفاده کنند مگر اینکه دندانپزشک توصیه دیگری داشته باشد.

رشد دندان‌های کودکان

دندان‌های شیری کودکان می‌توانند به هر ترتیبی در بیایند، اگرچه اغلب دندان‌های پایینی و سپس دندان‌های بالایی رشد می‌کنند. دندان‌های آسیاب اول معمولاً بعد از دندان‌های نیش و دندان‌های آسیاب دوم قرار می‌گیرند. همه ۲۰ دندان شیری معمولاً در سن ۳ سالگی کودک درمی‌آیند.

مراقبت از دندان و تمیز نگه داشتن دندان‌های کودکان

دندان‌های کودک خود را دو بار در روز – صبح و شب – مسواک بزنید. از مقداری خمیردندان کم فلوراید به اندازه یک نخود روی مسواک کودک استفاده کنید، مگر اینکه دندانپزشک شما خلاف آن را توصیه کند. کودک شما ممکن است بخواهد شروع به کمک در تمیز کردن دندان‌های خود کند. می‌توانید به کودک خود اجازه دهید مسواک را در دست بگیرد و سعی کند دندان‌های خود را مسواک بزند. این به کودک شما کمک می‌کند تا احساس کند که بخشی از این عمل است. پس از اتمام کار، می‌توانید کار را تمام کنید و مطمئن شوید که تمام سطوح دندان به درستی مسواک زده شده است. همچنین کودک خود را تشویق کنید بعد از ناهار و میان‌وعده دهان خود را با آب بشوید. این به شستن مواد غذایی باقی مانده کمک می‌کند.کودک شما برای تمیز نگه داشتن دندان‌ها تا سن ۸ سالگی به کمک و نظارت شما نیاز دارد. فقط تمیز نگه داشتن دندان‌ها تضمینی در برابر پوسیدگی دندان نیست – رژیم غذایی نیز مهم است. از دادن غذاهای شیرین و نوشیدنی‌های شیرین مانند آبمیوه، نوشابه و شیر طعم دار به کودک خودداری کنید.

بهداشت دهان و دندان

بهترین روش مسواک زدن کودکان

ممکن است بخواهید هنگام مسواک زدن دندان‌های کودکتان، روال زیر را امتحان کنید: پشت سر کودک خود بایستید یا بنشینید تا کودک شما احساس امنیت کند. مسواک زدن جلوی آینه نیز خوب است، زیرا به شما امکان می‌دهد دهان فرزندتان را ببینید. چانه فرزندتان را در دستان خود بگیرید و سر او را به آرامی روی بدن خود قرار دهید. موهای مسواک را به سمت لثه زاویه دهید. اگر از مسواک دستی استفاده می‌کنید، مسواک را در دایره‌های ملایم حرکت دهید. اگر از مسواک برقی استفاده می‌کنید، مسواک را به آرامی روی دندان‌ها حرکت دهید. دو طرف خارجی و داخلی دندان‌ها و در امتداد خط لثه مسواک بزنید. در امتداد سطوح جویدنی دندان‌ها مسواک بزنید. به آرامی زبان فرزندتان را مسواک بزنید. پس از مسواک زدن کودک خود را تشویق کنید تا خمیر دندان را بیرون بیاندازد، نه اینکه آن را قورت دهد. پس از مسواک زدن نیازی به آبکشی نیست زیرا خمیر دندان و فلوراید باقی مانده از دندان‌های کودک شما محافظت می‌کند. اگر این کار سرگرم کننده و بخشی از یک روال روزانه باشد، کودکان به احتمال زیاد در روند تمیز کردن دندان همراه می‌شوند. برای مثال، می‌توانید در حین مسواک زدن، آواز بخوانید. یا می‌توانید وانمود کنید که مسواک یک قطار است و در حالی که آن را در اطراف دندان‌های فرزندتان می‌چرخانید، بگویید «هو هو چی چی».

اهمیت انتخاب و تمیز نگه داشتن مسواک

انتخاب مسواک؛
مهم است که مسواک مخصوص کودکان ۲ تا ۵ ساله را انتخاب کنید. این مسواک‌ها دارای سرهای کوچک بیضی شکل، موهای نرم و دسته‌های بدون لغزش و بالشتکی هستند. آن‌ها همچنین اغلب کارتون‌ها و طرح‌های سرگرم کننده روی دسته دارند که ممکن است کودک شما دوست داشته باشد. مسواک‌های برقی و دستی به یک اندازه خوب هستند، به شرطی که از آن‌ها به درستی برای تمیز کردن تمام سطوح دندان‌های کودک استفاده کنید. اگر بین مسواک دستی و برقی تصمیم می‌گیرید، خوب است که اجازه دهید فرزندتان انتخاب کند.

تمیز نگه داشتن مسواک؛

پس از تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌های کودک، مسواک را با آب بشویید. مسواک را به صورت عمودی در یک ظرف باز نگه‌داری کنید تا در هوا خشک شود. مسواک‌ها را باید هر ۳ تا ۴ ماه یکبار یا زمانی که موهای مسواک فرسوده می‌شوند، تعویض کنید.
تمیز کردن و مراقبت از دندان‌های کودکان در مراحل اولیه، عادات دندانی خوبی را برای زندگی ایجاد می‌کند.

فلوراید و مراقبت از دندان

فلوراید ماده معدنی است که دندان‌ها را محکم نگه می‌دارد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. فلوراید بی خطر است و زمانی که کودک شما آن را در مقادیر بسیار کم در طول روز دریافت کند بهترین عملکرد را دارد.

خمیر دندان

کودک شما می‌تواند از ۱۸ ماهگی از خمیر دندان کم فلوراید استفاده کند.
همچنین غذاهای حاوی فلوراید مانند میوه‌ها و سبزیجات مفید هستند.
مراجعه به دندانپزشک در این سن؛ کودکان باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند. با دندانپزشک خود در مورد اینکه کودک شما هر چند وقت یک بار نیاز به معاینه دارد صحبت کنید. دندانپزشکان معمولا هر ۶ تا ۱۲ ماه یک‌بار توصیه می‌کنند.
معاینات منظم دندانپزشکی به کودک شما این فرصت را می‌دهد که با دندانپزشک آشنا شود. آن‌ها همچنین به شما و دندانپزشک‌تان فرصتی می‌دهند تا در مورد نیازهای بهداشتی دندان کودک خود صحبت کنید و مراقبت‌های دندانی کودک خود را برنامه‌ریزی کنید. بسته به نیاز کودک شما ممکن است به سایر متخصصان بهداشت دهان نیز مراجعه کند. این‌ها شامل درمانگران دندانپزشکی، بهداشت دهان و دندان و درمانگران بهداشت دهان و دندان یا دندانپزشکان متخصص مانند دندانپزشکان اطفال هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید